مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی به قدس گفت: متصدی یک واحد نانوایی که گوشش به هیچ عنوان به اخطارها و ثبت گزارش تخلفات صورت گرفته بدهکار نبود، به پرداخت جریمه 5 میلیارد ریالی محکوم شد.

500 میلیون تومان جریمه، عاقبت نانوای گران‌فروش

سیدمرتضی مدنی‌فدکی در تشریح ماجرا بیان کرد: انتهای سال گذشته و در تاریخ دوم دی ماه،بازرسان اتاق اصناف حین بررسی‌های میدانی و دوره‌ای از واحدهای صنفی متوجه می‌شوند که در یک واحد نانوایی در حوالی بولوار پیروزی، تخلف گران‌فروشی در جریان است.

5 بار ثبت تخلف و بی‌اعتنایی!

از همین رو نیروهای عمل‌کننده برای پیگیری ماجرا و کشف تخلف دست به کار شدند. آنچه در نخستین اقدام حاصل شد این بود که با دستور متولی این واحد صنفی به جای اینکه هر نان بربری با وزن 380 گرم را در آن بازه زمانی یک‌هزارو 200 تومان به دست مردم شهر بدهد، هرعدد نان را 800 تومان بالاتر از قیمت قانونی یعنی 2 هزار تومان می‌فروخت، از همین رو صورتجلسه تخلف صورت گرفته تنظیم و پرونده برای رسیدگی به شعبه تعزیرات‌حکومتی ارسال شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ادامه داد: حدود چهار ماه پس از ثبت نخستین تخلف و در اردیبهشت ماه جاری برای بار دوم کارشناسان اتاق اصناف به صورت سرزده به این نانوایی مراجعه کرده و با وجود برخورد قانونی صورت گرفته با متصدی آن باز هم مشاهده کردند که او هر عدد نان بربری را که باید 800 تومان به فروش می‌رساند، یک‌هزار و 500 تومان به دست مشتری می‌داد که بازهم تخلف صورت گرفته در محل مستندسازی و موضوع هم برای رسیدگی به تعزیرات‌حکومتی ارسال شد.

مدنی‌فدکی بیان کرد: این پایان کار نبود و فرد متخلف قصد اصلاح رفتار غیرقانونی و انجام وظیفه را نداشت؛ چرا که با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده بازرسان اتاق اصناف، چند روز بعد و در تاریخ 16 اردیبهشت ماه برای نظارت مجدد راهی محل شدند تا ببینند که آیا متخلف در مسیر قانونی حرکت می‌کند که متأسفانه خلاف آن مشاهده شد و این بار هر نان ساده 380 گرمی را که باید 800 تومان به مردم می‌فروخت با بی‌اعتنایی کامل به قانون، 2 هزارتومان به فروش می‌رساند که برای بار سوم مورد اعمال قانون قرار گرفت.

این سلسله اقدامات همچنان در دستور کار بازرسان اتاق اصناف بود که دو تخلف از وی کشف شد؛ یکی در پانزدهم تیرماه که آنجا هم هر نان بربری را 800 تومان گران‌تر و در بازرسی آخر هم مشخص شد باز هم همان نان را جای 800 تومان 2هزارو 500 تومان می‌فروخت. این دو مورد بازرسی هم صورتجلسه و بر سنگینی پرونده گران‌فروشی او افزوده شد. 

تجمیع تخلفات و نقره‌داغ کردن مالک واحد صنفی

مدنی‌فدکی تصریح کرد: با توجه به تکرار تخلف گران‌فروشی بیش از سه مرتبه، تمامی پرونده‌های موجود تجمیع و موضوع برای برخورد قاطعی که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده، به شعبه رسیدگی‌کننده ارجاع شد.

 سیدمرتضی مدنی‌فدکی، مدیرکل تعزیرات‌حکومتی استان ادامه داد: براساس قانون نظام صنفی، قانون‌گذار برای تکرار تخلف گران‌فروشی در مراتب متعدد برای متخلفان مجازات‌های شدیدتری را در نظر گرفته که این گونه مجازات‌ها با رویکرد بازدارندگی در قانون پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس این واحد صنفی نانوایی از سوی شعب بدوی تعزیرات‌حکومتی به اتهام گران‌فروشی و برای پنجمین بار محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظرخواهی نسبت به  پنج فقره پرونده تخلف گران‌فروشی نامبرده مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین به علت تکرار تخلفات، نامبرده علاوه بر پرداخت مبلغ 5میلیارد و 11میلیون و 200هزارریال جزای نقدی در حق دولت، به نصب پرده تخلف سر در واحد صنفی‌اش آن هم به مدت یک ماه محکوم شد.

   وی در پایان به افرادی که همچنان اصرار به تخلف دارند، هشدار داد: این برخورد قاطع باید برای آن‌ها تجربه شود و بدانند که ما برای احقاق‌حقوق مردم تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.